1 ژانویه

تربیت بیش از یکصد شاگرد در جهت مبارزه با اندیشه‌های انحرافی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، امام حسن عسکری یازدهمین پیشوای شیعیان در سال ۲۳۲ هجری قمری در سامرا به دنیا آمده است. در مورد سال و محل تولد این امام همام اختلافاتی وجود دارد. عده‌ای از مورخان سال تولد ایشان را ۲۳۱ هجری قمری و عده‌ای دیگر ۲۳۲ و ۲۳۳ هجری قمری گفته‌اند.

همچنین بعضی از مورخین مدعی هستند محل ولادت آن حضرت در مدینه منوره بوده است. که به واقعیت نزدیکتر است چون این امام در سن ۱۰ سالگی همراه با چدر بزرگوارش به سامرا هجرت کردند.

این امام بزرگوار اصلی‌ترین تلاش و کوشش خود را معطوف به حوزه درونی شیعه کرد. آن حضرت تلاش بسیاری برای ترویج فرهنگ تولی و تبری در سطح جامعه کرد. در موارد متعدد و مناسبت‌های به دست آمده، امام یازدهم علیه‌السلام شیعیان رابه دوستی اهل بیت علیهم‌السلام و بیزاری از دشمنان آنان ترغیب می‌کرد.

فعالیت‌های این امام را می‌توان در جهت حفظ اسلام و مبارزه با اندیشه‌های انحرافی در بخش‌های مختلفی بررسی کرد: اولین بخش در این حوزه کوشش‌های علمی آن حضرت است.

تربیت بیش از یکصد شاگرد در این زمینه از مهمترین فعالیت‌های حضرت بوده است. ایجاد شبکه ارتباطی بین شیعیان توسط امام، فعالیت‌های سیاسی پنهان، حمایت مادی و مالی از شیعیان، آماده‌سازی شیعیان برای موضوع غیبت و غیره از مهم‌ترین این فعالیت‌ها است.

این امام در زمان خلفای عباسی نیز وضعیت بسیار بغرنجی داشت. در میان امامانی که در این دوران زندگی می‌کردند محدودیت‌ها و فشارهای دوران امام حسن عسکری بیش از دیگران بوده است.

علت اینکه امام حسن عسکری علیه‌السلام را، عسکری می‌گویند، این است که حضرت سکونت اجباری داشت؛ چرا که خلیفه از نفوذ و موقعیت مهم اجتماعی حضرت مطلع بود و حضرت را ناگزیر کرده بود که هر هفته روزهای دوشنبه و پنجشنبه در دربار حاضر شود.

امام حسن عسکری در سن ۲۸ سالگی و در زمان متوکل عباسی به شهادت رسید. مظلومیت این امام در دوران فعلی نیز ادامه داشته است. مرقد مطهر این امام دو بار توسط وهابیون تخریب شد.

اولین بار در سال ۱۳۸۴ که با بمبگذاری در مرکز گنبد، گنبد و بخشی از گلدسته‌های حرم را ویران کردند. دومین حمله نیز در ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ رخ داد که گلدسته‌ها نیز مورد تخریب واقع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *