23 مه

مهمترین ثمره روزه تقوا است/رمضان؛ ماه خودسازی و دوری از گناه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ هر ساله در ماه مبارک رمضان به صورت معناداری از نرخ انواع جرایم و کجروی‌های اجتماعی کاسته و بر سطح و میزان احساس امنیت عمومی افزوده می‌شود.

ماه مبارک رمضان نوعی تحول درونی را در انسان‌ها به همراه دارد که حتی انسان‌های بزهکار و خلافکار جامعه را نیز از موهبات خود محروم نمی‌سازد. در این ماه قدرت نفوذ هنجار بر ناهنجاری بیشتر است و فرد روزه‌دار نوعی خودکنترلی دارد و در کنار کنترل خوردن و آشامیدن، اعمال زشت را هم کنترل می‌کند.

حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی عبدالهی، از کارشناسان فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ به بررسی علل کاهش جرم و جنایت در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: خدا در آیه ۱۸۳ سوره بقره درخصوص روزه خطاب به بندگان می‌فرماید («یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» خدا روزه را واجب کرد همانگونه که بر امت‌های قبل از شما هم واجب بوده است و شاید شما به تقوی برسید).

تقوی؛ ثمره روزه

وی تقوی را دوری از گناه عنوان کرد و ثمره روزه را تقوی دانست و افزود: قرآن ثمره روزه‌داری را متقی شدن می‌داند. در طول ماه رمضان به مدت یک ماه خداوند مانوری را برگزار کرده است که در آن افراد به سوی معنویت کشش پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام عبدالهی با اشاره به حضور روزه‌داران در صفوف منسجم نماز گفت: در ایام این ماه پرفضیلت، شاهدیم که صفوف نماز جماعات در مساجد از سایر ایام شلوغ‌تر است و محافل قرآنی نیز پرشورتر برگزار می‌شود. این توجه به معنویات و فضای معنوی خود به خود برای افراد کشش ایجاد می‌کند تا معنویت در آنان تقویت شود.

رمضان؛ انرژی معنوی را در جامعه منتشر می‌کند

این کارشناس دینی تصریح  کرد: توجه به دستورات الهی در ماه رمضان زمینه‌ای را برای کشش و جذبه معنوی بین آحاد جامعه ایجاد می‌کند و در حقیقت گرایش به معنویات در این ماه یکی از عواملی است که مردم را از انجام کارهای خلاف بازمی‌دارد.

وی یکی دیگر از آثار ماه رمضان را ایجاد پیوندهای اجتماعی بین آحاد جامعه عنوان کرد و افزود: به برکت همین ماه و حضور پرشور نمازگزاران در مساجد محلات شاهدیم که دیدارها و جویا شدن از احوال دیگری پیوندهای اجتماعی را بین افراد ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام عبدالهی تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) در خطبه غراء شعبانیه درباره افطاری دادن به عنوان یکی از سنت‌های زیبا در ماه رمضان سخن گفته و بر عمل به آن حتی به اندازه نصف خرما سفارش جدی می‌کنند. وقتی این آداب ماه رمضان رعایت می‌شود، افطاری دادن، دعوت کردن و میهمانی رفتن زمینه ارتباط و پیوند اجتماعی قوی‌تر را فراهم می‌سازد.

احسان به فقرا در ماه رمضان مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد

این کارشناس حوزه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: مسئله دیگر توجه به امور فقراست که به عنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی در ماه رمضان تقویت می‌شود.

وی بر نقش دستگاه‌های متولی فرهنگ بر ترویج و تقویت اعتقادات و باورهای دینی تاکید و خاطرنشان کرد: کسانی که پای سفره روزه‌داری می نشینند یا از روزه‌داری امتناع می‌کنند متاثر از فرهنگ خاصی هستند که آنان را به این سو رهنمون می‌سازد، ضمیر ناخودآگاهی که ما را به طرف انجام کار فرهنگی یا دوری از کار خاصی رهنمون می کند متاثر از مسائل آموزشی، مسائل فرهنگی، جو سیاسی، اجتماعی و… است لذا در بهنجار یا نابهنجار بودن رفتار افراد اجتماع خمیرمایه‌های فرهنگی بسیار اثرگذار است و در این زمینه نمی‌توان نقش دستگاه‌های متولی فرهنگ را منکر شد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *