جوانان برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین زبانهای خارجی یاد بگیرند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد پناهیان از جمله فعالان و سخنرانان مذهبی است که در گفتگویی به تبیین وضعیت شور شیعیان در راهپیمایی اربعین و زمینههای بهرهبرداری دشمن و در مقابل، وظیفه ما برای تبلیغ اسلام انقلابی پرداخته است.
نقش شور حسینی راهپیمایی اربعین را در احیای نهضت امام حسین(ع) و تحقق اهداف قیام عاشورا چگونه ارزیابی میکنید؟
شما اربعین امام حسین(ع) را میبینید. این میلیونها عزیزی که عاشق امام حسین (ع) هستند؛ قطعاً حرکتشان ثواب دارد و قطعاً حرکتشان اجر دارد و این حرکت نسبت به ایجاد معرفت و محبت نسبت به امام حسین (ع) در سراسر جهان نقش دارد. اما در عین حال شما میبینید ۲۰ یا ۲۵ میلیون به عزم اباعبداله الحسین (ع) حرکت میکند و این همه سختی را به جان میخرد، نتوانسته است هنوز کار را تمام کند. بالاخره ما عده کمی نیستیم و در مقابل عده قلیل وهابیون و یهود که به جان شیعه افتادهاند. اما این ۳۰۰ میلیون شیعه که حداقل ۲۵۰ میلیونش جان بر کف افتادهاند، نمیتوانند کار را جمع کنند. نمیتوانند این وحشت را در دل دشمن بیندازند که فقر و فحشا و جنایت و آدم کشی و جرم و نسل کشیاش را ادامه ندهد.
چرا نمی توانند و نتوانستهاند؟
چون آنها بین ما آمده و رصد میکنند، میبینند خیلیها که در این مسیر آمدهاند، میآیند که یک حرکت عاطفی انجام بدهند. اینها حاضر نیستند الآن اسلحه دست بگیرند. همه اینجوری نیستند. ما موکبهای خاصی داریم، ما موکبهایی داریم که متعلق به کسانی است که به قول آقا فرمود: «شیعه انگلیسی». نظریه جفریال برسون این است که شما بروید این جریان را تقویت کنید. چون این جریان در شیعه حسینی قائل به زندگی مسالمتآمیز با آمریکاست. این را خودشان تقویت میکنند.
وقتی ما در جریان اربعین موج انقلابیگری، موج استکبارستیزی کمتر مشاهده کنیم، دشمن اصلاً احساس وحشت نمیکند، بلکه طمع میکند جوری این جمعیت را به طرف خودش بکشد، اباعبدالله الحسینی را جا بیندازد که کاری به نظام سلطه ندارد. خب ما نباید بگذاریم او جریان اربعین را مدیریت کند. باید یکپارچه شویم و کسانی که برای پیادهروی اربعین میروند و همه هیئتهایی که اربعین به کربلا میروند، سینه به سینه، نفر به نفر، نفس به نفس بتوانند جریان این زمان امام حسین (ع) را و جبهه حق این زمان را و جریان یزید این زمان را تبیین کنند.
وظیفه جوانان و اهالی رسانه چیست؟
جوانان همه با هم ارتباط برقرار کنند. چه اشکالی دارد جوان ما برای اربعین یکسال تمرین کند. به عربی مسلط شود. به انگلیسی یا فرانسوی یا آلمانی مسلط شود. مهمانانی که از سراسر جهان برای اربعین میآیند را شروع کند به توجیه کردن؛ اینها خیلیهایشان در سیطره تبلیغات استکبار قرار دارند. خیلی از حرفها را اینها نشنیدهاند. خیلی از مباحث امام حسین (ع) را اینها نمیدانند. من پارسال شنیدم زنی که کارگردان هالیوودی است و آمریکایی الاصل است، بین مهمانان اربعین بوده است. پس آمدهاند که فیلم و مستند بسازند برای سفر اربعین؛ یعنی آمدهاند که تحریف کنند و مسئله را عوض کنند، تغییر بدهند. یعنی حسین (ع) باشد، کربلا باشد، حماسه باشد، ولی موثر نباشد. بود و نبودش فرق نکند. یک داستان باشد. یک تراژدی، یک قصه، یک غصه باشد صرفاً، بلکه مایوس کننده باشد، حسین بن علی شکست خورده.
من یک زمانی با اتباع غیرایرانی کار میکردم. یک دستهی عزاداری داشتند، به من گفتند شما بیا برای ما مداحی کن. گفتم من بلد نیستم به زبان اردو بخوانم، گفتند ایرادی ندارد، شما به فارسی بخوان، ما سینه میزنیم. گفتم باشد ولی شما هم برای من یکی از نوحههای خیلی مشهور خودتان را که همه میدانند و خیلی سوز دارد را بیاورید، من گوش کنم، بعد به سبک همان به زبان فارسی شعری بگویم و بخوانم. رفتند کاستی آوردند و گفتند ما سالهاست هر نوحه ای میخوانیم، این نوحه را کنارش حتماً روز عاشورا میخوانیم، گفتم خیلی خوب. متن جملهاش این بود تقریباً: «لاچار لاچار حسین لاچار» یک چنین جمله ای بود.
خواندیم و مردم حسین لاچار رو تکرار می کردند. به آنها گفتم این لاچار یعنی چی؟ گفتند به فارسی میشود بیچاره، ناتوان. گفتم شما دهها سال است میگویید حسین بیچاره؟ ما اگر میخواستیم بگوییم حسین بیچاره است که انقلاب و این فضا و ابعین را از آن الگو نمیگرفتیم و من شروع کردم با مفاهیم فارسی عکس این موضوع را برایشان بیان کردم.
میخواهم بگویم اگر اربعین را هالیوود مدیریت کرد، در حوزه رسانه، در حوزه هنر، آن وقت ما خاکمان به سر است. الان باید اهل رسانه و اهل هنر قیام کنند، بیایند فرهنگ اصیل عاشورایی را در اربعین احیا کنند. من هر وقت مصاحبه شنیدم، کلیپ دیدم برای اربعین، غالبا ۹۹ درصد آنچه که ب ه مردم انتقال پیدا میکند، صرفاً محبت مردم به امام حسین (ع) است.
اما این انتقال پیدا نمیکند که زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) وقتی اربعین برگشتند به کربلا، انقلابی شبیه به انقلاب عاشورا بعد از اربعین رخ داد. یعنی بعد از اربعین کلید قیام مختار و توابین زده شد. وقتی جوانانی که نیامده بودند کربلا و اربعین آمدند آنجا. خب شما در کلیپ ها و در فضای رسانهای این چیزها را نمیبینید. صرفاً یک ابراز ارادت و زیارت میبینید. این فرهنگ باید تغییر کند که اگر ما دیر بجنبیم هالیوود میآید و این میدان را هم از ما میگیرد.
وضع موجود هیئتهای مذهبی کاشان را به عنوان واحدهای فعال در ترغیب مردم به شرکت در راهپیمایی اربعین چگونه می بینید؟ و چگونه باید باشد؟
من در مورد کاشان اطلاعات جامع و دقیقی ندارم اما اینکه هیئت باید چگونه باشد، حدیثی از امام صادق (ع) را برایتان میگویم که ایشان فرمودند: «اتق الله کونو اخوه …» یعنی اینکه اولاً شیعیان باید دور همدیگر جمع شوند و برادریشان را به هم اثبات کنند و پشت هم و با هم یکی باشند و به هم رحمت برسانند. بعد از اینها «تزاوروا و ملاقوا …» حالا با هم جمع شوید و به ملاقات همدیگر بروید. بعد میفرمایند: «تذاکرو امرا و …» بعد ماموریت اصلی هیئت مشخص میشود، بیایید جریان ولایت را گفتمانسازی کنید و بعد که همه با آن خوب ارتباط برقرار کردند، بیایید خود ولایت را برقرار کنید و خود حکومت حق را تشکیل دهید.
انتهای پیام/