4 دسامبر

وقف یکی از مرزهای جامعه انسانی از جامعه غیر انسانی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حسن رحیم پور ازغدی امروز در مراسم اختتامیه ششمین دوره همایش وقف و رسانه در تالار نور اداره اوقاف خراسان رضوی، عنوان کرد: حُسن وقف همراه با حُسن اخلاق است و هر نوع انفاقی از طریق نذر و وصیت و غیره از علائم جامعه انسانی و اخلاقی به حساب می آید.

 

وی افزود: ویژگی جامعه دینی، انسانی و اخلاقی این است که در سبک زندگی اقتصادی و اجتماعیش به دیگران هم بیاندیشد؛ با این دیدگاه جامعه به دو دسته تقسیم می شود جامعه ای که افراد تنها به خود می اندیشند و جامعه ای که به دیگران می اندیشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وقف را یکی از مرزهای جامعه انسانی از جامعه غیر انسانی، جامعه دینی از جامعه غیر دینی و همچنین جامعه اخلاقی از غیر اخلاقی دانست و بیان کرد: وقف یعنی شما اموالتان را از حبس شخصی خارج کرده و در سطح جامعه به جریان بیاندازید؛ در واقع وقف یک مقوله فردی را به مقوله جمعی تبدیل می کند و همین جا است که مرز بین خوی انسانی با خوی حیوانی مشخص می شود.

 

وی اظهار کرد: خداوند در قرآن به صورت صریح می فرمایند وای برنمازگزاران که صدای مظلومی را بشنود و ببیند؛ اما به کمک او نشتابند؛ قرآن این افراد را منافق و کافر می داند؛ عبور بی تفاوت از کنار مسائل و مشکلات مسلمانان و حتی سایر ادیان نشانه کفر و نفاق است.

 

رحیم پور ازغدی بیان داشت: در بازار اسلامی و شیعه نباید قسم خوردن، دروغ گفتن و چانه زدن وجود داشته باشد و تفکر مادی با تفکر الهی متفاوت بوده و مومن باید تفکر الهی داشته باشد.

 

وی با اشاره بر اینکه خوراک جسم طعام است، یادآور شد: وقف و مفاهیم از این قبیل ثروت را از انحصار شخصی خارج کرده و یک مقوله فردی را جمعی می کند.

 

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه کمک کردن به دیگران نباید در حد به خور نمیر باشد، ابراز کرد: نباید به کمک های حداقلی‌مان به نیازمندان اکتفا کنیم؛ چراکه وقف مستحب نیست واجب است در حالی که بسیاری از ما فکر می کنیم کمک کردن به نیازمند جزو برنامه های فوق برنامه دینی ماست در حالی که اینگونه نیست.

 

عضو شورای عالی فرهنگ انقلاب فرهنگی اظهار کرد: نگاه اهل بیت اینگونه است که چنانچه خمس و زکات مالت را داده ای و میدانی در جایی از این دنیای کسی هست که به مال تو نیاز دارد کمک کردن به آن فرد به انسان واجب می شود.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به این موضوع که یک شیعه هر شب که پرونده اعمالش را نگاه می کنند باید ببیند چه تعداد از مشکلات جامعه را حل کرده است بیان کرد: چنانچه گرسنه فردی نیازمند باشد و از شما طلب کند و شما از او دریغ کنید این عدم اعتنا حرام و کناه است .

 

وی با بیان اینکه تشیع خلاصه شده در چهار ارکان زیارت، عزداری، ریش و چادر، در حالی که تشیع صدها نشانه دارد، ابراز کرد: چنانچه این چهار ارکان را از تشیع بگیرند چیزی نخواهد داشت درحالی صدها نشانه برای شیعه بودن یک فرد مطرح است.

 

عضو شورای عالی فرهنگ انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقف را باید براساس چهار «شین» انجام گیرد اولین شین شرف و معرفت انسانی است دومین شین شکم است؛ انسان نباید گرسنه باشد، سومین شین شعور است که این شعور می تواند اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره باشد.

 

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه بسیاری از طلاق ها به دلیل کم شعوری یکی از طرفین یا هردو اتفاق می افتد، ابراز کرد: چهارمین شین مربوط به شادی و سرور است و مردم می توانند برای این چهار شین وقف، نذر و وصیت کنند.

 

وی افزود: البته منظور ما است یک شادی سوکولار نیست، بلکه شادی است که در آن گناه نباشد و کسی در شادی ما مسخره نشود، البته بیش از ۹۹ و نیم درصد غم های ما غم های دنیوی هستند؛ اما یک نوع غم دارم که خوب است و انسان را پیر نمی کند و آن هم غم دیگران و آخرت را خوردن است.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به وقف نامه های آستان قدس ابراز کرد: این وقف نامه به شدت متنوع و خوب است، این وقف نامه ها باید رسانه ای شود به طور مثال وقف نامه داریم که واقف نذر حیوانات دریاچه ای که وجود دارد کرده یا فردی که در زمانهای دور یخچال نبود و گربه گوشت را می برد هزینه آن را برای اینکه اختلاف بین زن و شوهر ها رخ ندهد حساب کرده بود و از این قبیل وقف نامه ها بسیار وجود دارد.

 

وی افزود: چیزی که جامعه امروز به آن احتیاج دارد و اگر امام رضا(ع) و پیامبر (ص) بودند در اولویتهای وقف قرار میداند بحث کاهش طلاق، اعتیاد و بیکاری  است؛ باید واقفان در جهت کاهش این سه مورد کمک کنند.

 

 انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *